World of Women
World of Women má i po roce a půl od svého vydání mezi ostatními projekty své čestné místo. Kolekce World of Women byla uvedena do veřejného prodeje 27. července 2021. Vyprodala se za 10 hodin. O měsíc později WoW dosáhl objemu obchodování 745 ETH. V únoru 2023 se toto číslo pohybuje na úžasné úrovni 74 454 ETH, což z ní činí čestného člena TOP 20 nejprodávanějších projektů na OpenSea.
Tato kolekce vznikla s prvotním cílem vyzvednout a podpořit ženy v prostředí NFT a kryptoměn, které bylo do té doby považováno za ekosystém, ve kterém se všichni oslovovali „bro“, tedy „bratr“. World of Women je kolekce 10 tisíc PFP/Avatar obrázků, jedná se však zároveň o funkční systém, který dostává hodně zaslouženého prostoru a i po dlouhé době pokračuje v budování stabilní komunity, která má dostatečnou sílu. Jedná se o dobře známou Web3 značku, která má velké ambice i do budoucnosti.
Zakladatelkou projektu je digitální ilustrátorka Yam Karkai se svým partnerem. NFT vnímala jako jedinečnou příležitost a svobodnou formu vyjádření sebe sama. „Byla jsem nadšená, že jsem našla takovou jedinečnou příležitost a cestu pro umělce, jak prezentovat svou práci, propagovat se a skutečně dostat zaplaceno za své řemeslo,“ vysvětlila Karkai v nedávném rozhovoru pro NFT NOW. V rozhovoru zároveň mluvila i o tom, jak mají ženy velmi slabé zastoupení ve Web3 prostředí a chybí jim opora v komunitě, ve které jsou často utlačovány.
Postupně se k nim přidali i další lidé z NFT světa, kteří dnes pomáhají projekt udržovat a budovat. Právě Karkai je ovšem nejvýraznější postavou. Jako manažer pomáhá projektu také Guy Oseray, který spolupracuje například s Madonnou nebo U2. Jeho úkolem v rámci projektu je hledat potenciální průnik do světa Web2 v oblasti filmu, televize, hudby, her a spotřebitelských produktů. Některé spolupráce se už sice rýsovaly, zatím jsme se však nedočkali konkrétního přesahu, který by byl realizovatelný. Projekt si již krátce po vyprodání držel vysokou hodnotu, a to i díky zakladatelky. Talentovaná ilustrátorka totiž spolupracovala s umělci jako Madonna, Mariah Carey a Christina Aguilera při příležitosti summitu Billboard Women in Music 2022. Z tohoto úspěchu dokázala čerpat i při prodeji v londýnské aukční síni Christie’ s. NFT World of Women byl vydražen za více než 600 tisíc dolarů.
Obecně je World of Women komunitním projektem, což dokazuje i jeho aktuální floor price. I přes bear market se drží na přibližně 2 ETH s malým počtem zalistovaných kusů. Držitelé projektu zkrátka věří, protože se jim líbí, jak jej autoři vedou.
V březnu 2022 Karkai a tým WoW rozšířily ekosystém o 22tisícovou kolekci World of Women Galaxy, která byla do velké míry inspirována původní kolekcí. Podle webové stránky projektu tyto nové kousky „cestovaly přes portál, aby se připojily ke Galaxii, vyvíjely se, a nakonec se objevily jako nové formy“. Kolekce se vyprodala za pár dní a dnes se drží na zhruba desetině flooru původní genesis kolekce.
Proč je World of Women populární kolekcí?
Právě myšlenka podpory žen ve světě je dlouhodobě nejvíce rezonujícím faktorem, který pomohl projektu WoW k růstu. Důvěryhodnost zvyšuje i skutečnost, že zakladatelkou a členy vedoucího týmu jsou primárně ženy, které přivádějí do světa Web3 své kamarádky a zapojují je do procesů, které dlouhodobě ovládali zejména muži. Genderová diskriminace je citelná například i na Slovensku a v Česku, kde ji bourají Holky v kryptu. Komunita žen má tak díky WoW ve světě kryptoměn silný a obzvláště respektovaný hlas, i když samozřejmě neopomíjí ani to, že je mezi držiteli spousta mužů.
Pro nikoho snad nebude překvapením, že hlavní myšlenka podpory žen v muži „ovládaném“ průmyslu učarovala i celebritám, jako například Eva Longoria, Shonda Rhimes, Napheese Collier či Reese Witherspoon. Dokonce i známý a uznávaný sběratel Gary Vee podpořil projekt a stal se jedním z držitelů většího počtu NFT WoW.
Jaké jsou World of Women utility?
Podobně jako v případě kolekce Bored Ape Yacht Club, majitelé získávají s koupí NFT i všechna práva na něj, což znamená, že jej mohou použít, jak uznají za vhodné, dokonce i pro komerční účely. Jedním z velmi moderních přístupů, které si v rámci utilit zakladatelé zvolili, jsou airdropy. Během celého roku měli držitelé NFT WoW přístup k různým partnerským „artdrops“ na měsíční bázi. Šlo o umělce, se kterými projekt přímo spolupracoval. V každé sezóně se společnost WoW spojila se sedmi umělci v oblasti NFT, jejichž vize korespondovaly s projektem. S podobným formátem bude World of Women pokračovat i v budoucnosti, jelikož se spojili se společností Saatchi Art.
Jelikož má projekt World of Women díky licenčním poplatkům přístup k relativně velkému množství peněz, veřejnost může pochopitelně zajímat, jak s nimi nakládají a zda hospodaří rozumně. Ve světě plném podvodů je způsob nakládání s finančními prostředky opravdu čestný. Někteří majitelé NFT se vzácnými atributy se mohou účastnit i různých členství, mezi něž patří i Klub kurátorů. Ti hlasují o výběru umělců, které následně World of Women jako projekt podporuje zakoupením děl. Některé kluby jsou zaměřeny spíše finančně, jiné umělecky.
S NFT World of Women můžete mít přístup na různé události, získávat přístupy na Discord či k jiným partnerským projektům, ale také vstupenky na koncerty a podobně. Dalšími výhodami jsou přístup k merchu, airdropům a Metaverse postavám WoW Galaxy v prostoru The Sandbox.
Jaká je budoucnost World of Women?
Zatím vše nasvědčuje tomu, že World of Women bude stavět na dvou základních pilířích. Tím prvním je pokračování podpory žen ve světě Web3 a vyrovnávání rozdílů mezi pohlavími, pokud jde o technologický obor, přičemž nebudou zapomínat ani na talentované umělkyně. Zároveň budou usilovat o vytvoření nabídky pro co nejplynulejší přechod do Metaverse, což může naznačovat jejich spolupráce s platformou The Sandbox. Cílem spolupráce je podle webových stránek založení nadace WoW Foundation. Nadace WoW Foundation obdrží od společnosti The Sandbox 25 milionů dolarů během pěti let a tyto prostředky použije na zlepšení zastoupení žen v decentralizovaném prostoru. Iniciativa je založena na čtyřech principech: vrácení peněz charitativním organizacím, pozdvižení ekosystému podporou umělců a financováním projektů, komunikace s cílem zviditelnit záležitosti zaměřené na ženy a vzdělávání nováčků. Rovněž deset procent ze všech prodejů z WoW Galaxy bude věnováno nadaci.
Nadace WoW Foundation bude fungovat jako inkubátor a bude poskytovat mentoring a bezplatné online lekce na témata Web3 prostřednictvím The Sandbox, což umožní účastníkům získat certifikát o absolvování NFT kurzů. Fond také umožňuje účastníkům rozvíjet obchodní příležitosti v síti partnerů The Sandbox. Vzhledem k tomu, že The Sandbox je dceřinou společností Animoca Brands, jednoho z nejsilnějších hráčů v oblasti Web3, je to obrovská příležitost.