Jana Stýblová: Víc než marketing je důležitý networking, je těžké být umělcem i obchodníkem zároveň (Rozhovor)
Jana Stýblová je česká umělkyně, která ráda vytváří netradiční díla a zaměřuje se při tom na dichotomii – celek, který je rozdělen na dvě protichůdné a nepřekrývající se části. Jako umělkyně také vystavuje svá díla po celém světě. Její díla jste mohli vidět například na prestižním festivalu NFT NYC, kde se představila spolu s dalšími umělci. Momentálně se věnuje zkoumání reaktivity zvuku a v našem rozhovoru se dozvíte více o tom, jak začít s uměním na blockchainu. Jana Stýblová také vysvětlila, proč je pro tvůrce důležité aktivně působit na sociálních sítích a proč nezapomínat na vlastní propagaci.
Ahoj, protože jsi opravdu všestranně talentovaný člověk, prozraď nám, čemu se momentálně věnuješ a co tě nejvíc baví nebo naplňuje.
V poslední době zkoumám audio-reaktivní tvorbu s použitím hudby od umělců, kteří jsou mými blízkými přáteli, jako výchozí bod k pohyblivému umění. Většina mé práce je vždy založena na analogu, často počínaje akrylem nebo různými nalezenými materiály, oživení statického umění pomocí audio-augmentace je velmi vzrušující.
Ponořím se také do zkoumání toho, jak lze AI využít v mé vlastní praxi – mám zájem trénovat model s vlastním katalogem a začít jej integrovat do svých konečných výstupů. Protože většina mé práce se zabývá koláží, chaosem a trochou existencialismu, použití umělé inteligence k vytvoření interpretace mé fyzické až digitální augmentace vnáší do konečného díla pocit nesmrtelnosti.
Jak jsi se dostala k NFT a co tě na této technologii nejvíce uchvátilo?
Poprvé jsem se s konceptem NFT seznámila v roce 2020, ale tuto technologii jsem začala používat až na začátku roku 2021. Jako umělec v digitálním prostoru od počátku 21. století jsem často zažila, že lidé kopírovali moji práci nebo ji sdíleli bez uvedení zdroje. Síla blockchainu znamená, že mohu s konečnou platností prohlásit, že toto je moje práce a jako taková bude existovat navěky. Dává mi to svobodu získat zpět desítky let vizuálního obsahu, který jsem vytvořila ve Web2, a jednoznačně definovat svou uměleckou identitu v digitálním prostoru.
Jaké výhody a nevýhody momentálně pro umělce působící ve Web3 pozoruješ? Ptáme se i s přihlédnutím k momentálnímu stavu trhu.
S každým novým nástrojem přichází velká síla, zodpovědnost, a nakonec i zneužití. Viděli jsme umělce, kteří se rozhodli nerazit svá díla, jež byla místo toho ukradena a ražena někým jiným, na základě falešného tvrzení. Tak či onak plagiátorství existovalo vždy, ale riziko se zvyšuje při práci s mechanismy, které mohou existovat dlouho poté, co budeme pryč.
Když se Web3 používá k posílení vaší vlastní práce, umožňuje nám začít pěstovat rámec soběstačnosti. Rozhodně nejsem slavná umělkyně a moje konkrétní cesta v tomto světě nebyla finančně úspěšná, ale díky Web3 jsem viděla první náznaky toho, že se můžu živit uměním, rozšiřovat svou sběratelskou základnu a také navazovat nová přátelství.
Co se týče trhu, ten bude vždy kolísat. Umělci musí být připraveni na narušení, zejména v těchto raných dobách, kdy jsou finanční manévry tak úzce spjaty s globálními událostmi a vládní kontrolou. Buďte opatrní a snažte se vyvarovat přílišných předpokladů a domněnek ohledně vzdálenější budoucnosti. I když máte úspěšný měsíc, několik dalších může vypadat úplně jinak. Vše je stále velmi nové. 🙂
Tvoříš na blockchainech Ethereum i Tezos. Vnímáš specifika, která tyto sítě mají? Dala by se konkrétně popsat?
Kdysi existoval významný rozdíl, který se týkal ekologické daně, to bylo nyní negováno The Merge, přechodem Etherea z PoW na PoS. Preference blockchainu jsou často velmi ponechány na umělci. Všimla jsem si určitého rozdílu v množství a typu sběratelů, někteří upřednostňovali Ethereum, jiní zase Tezos. Jen zřídka působili na obou blockchainech zároveň. Tezos je o něco mladší, při prvním uvedení na trh byly pochopitelně jistá zaváhání, ale věřím, že v obou případech se jedná o úžasné komunity.
Na Ethereu miluji jeho šikovnost a pocit stability v prostoru, stejně jako přístup k některým větším kolektorům. Na Tezos miluji undergroundovou atmosféru. Mnoho nástrojů je vytvořeno komunitou, a proto jsou navrženy tak, aby umělci daly skutečná práva – například platformy tezos byly jedny z prvních, které zaručovaly sekundární licenční poplatky.
Jaké jsou tvé plány v této oblasti? Máš konkrétní cíle, co bys chtěla v NFT dokázat?
Osobně mě zajímá, k čemu může být token v budoucnu využit. Možná to odemkne přístup do různých galerií nebo k setkáním 1:1… A v hudebním průmyslu bude sběratel třeba dostávat ze skladby, do které investoval, navěky. Teprve začínáme pozorovat potenciál toho, co tato technologie umí, a bude vzrušující sledovat vývoj v nadcházejících letech.
A co já konkrétně? Myslím, že spojení mého umění s digitální módou by mohlo být velmi zábavné…
Co bys poradila umělcům, kteří ještě nemají zkušenosti, ale chtěli by se v této sféře začít pohybovat a být úspěšní?
V první řadě prozkoumejte a vzdělávejte se v oblasti trhu NFT, jeho podmínkách a technologii, která za ním stojí. Než se vrhnete do tohoto světa, najděte si přítele nebo poradce, který vám může pomoci začít. U jednoduchých věcí, jako je nastavení peněženky a vyražení prvního kousku, existují malé nuance a místa pro chyby, ale vše může jít mnohem snáze, pokud vám někdo bude hlídat záda.
Jakmile dobře porozumíte trhu, osobně nedoporučuji spěchat s mintováním všech svých děl: vyberte klíčové silné kusy, které skutečně ztělesňují a jsou příkladem toho, kdo jste jako umělec. Je také užitečné být přítomen a účastnit se diskuze. Většina se odehrává na Twitteru a Discordu (a v dnešní době potenciálně i na Telegramu), takže spojení se s ostatními umělci je nutností! To otevírá sběratelům nové dveře. Hlavně se snažte bavit. Existuje riziko stresu: viděla jsem a osobně jsem pocítila problémy s duševním zdravím a syndrom vyhoření v důsledku nadměrného rozšiřování nebo srovnávání se s ostatními. Snažte se udržovat si zdravý odstup mezi svým nitrem a tím, co se odráží na trhu. Věci se mohou rychle změnit, mít v sobě pevné základy je prvořadé, abyste se mohli zapojit zdravým způsobem.
Všimli jsme si, že se vyjadřuješ i k existenci nových platforem jako například Manifold. Co říkáš na nový trend Open Editions a jaké výhody a nevýhody podle tebe mají?
Manifold umožňuje plně vlastnit svou vlastní smlouvu a vtisknout své dědictví do blockchainu.
Otevřené edice jsou zajímavým trendem: umožňují širšímu okruhu sběratelů získat umělecká díla za přijatelnější cenu, ale také jsem viděla potenciál pro zředění. Osobně jsem shromáždila Open Edition některých největších umělců, což mě docela bavilo, ale ještě jsem nevydala svou vlastní Open Edition – věřím, že načasování je pro ně klíčové a pro méně známé umělce to nemusí to být nejlepší cesta.
Jsi dost aktivní na Twitteru. Myslíš si, že je to pro umělce důležité? A baví tě to? Někteří s tím mají problém, protože to považují za požírač času a nevidí v tom žádný smysl. Trávíš na sociálních sítích hodně času?
Předpokládám, že je to relativní. 🙂 Trávím na sociálních sítích více času než dříve? Ne. Trávím na Twitteru hodně času? Pravděpodobně. Ale považuji to za důležité a osobně jsem tam získala cennější spojení než na jiných platformách, jako je Instagram. Většina dialogů, zpětné vazby a vzrušení mezi umělcem a umělcem existuje na Twitteru. Pro mě je to velmi zábavné a velmi cenné. A na Twitteru jsem potkala také svého manžela, takže v tomto ohledu jsem trochu zaujatá 😉
Věnuješ se také marketingu, co přesně děláš a kde mohou lidé vidět tvou práci?
Marketing je základním aspektem propagace vlastního umění, ale řekla bych, že networking je důležitější. Je těžké být umělcem i obchodníkem zároveň… to jsou protiklady. Umění je pro mě velmi soukromý, osamělý a introspektivní akt (pokud s někým přímo nespolupracuji). Dostat se z toho vnitřního módu a najednou nahlas mluvit o finálních výtvorech – to je velmi obtížné a není to v mé povaze. Proto se snažím nejprve budovat vztahy a jako následný efekt se zaměřuji na marketing. Ale rozhodně bych se nikdy nenazvala marketérem, protože si myslím, že v tom nejsem moc dobrá.
Prozraď nám na závěr své plány na nejbližší období.
Momentálně jsem nadšená z toho, že budu pokračovat ve zkoumání reaktivity zvuku, augmentaci materiálu a přenášet část své dosavadní modelovací tvorby do abstraktní koláže. Mým cílem je vždy oslavovat naše dichotomie jako lidí, existenciální úzkost, do které jsme se narodili, a propojovat analogový a digitální svět jako formy jazyka mezi naší lidskostí a narůstající všudypřítomnou technologií.