Bastien
- 3D
- popkultura
Jiří Najman alias Bastien patří k momentálně nejsledovanějším českým umělcům v NFT, jelikož je velmi aktivní i v bear marketu a zároveň v rámci své tvorby využívá i platformy, o které je právě velký zájem. Přesto se nenechává zlákat trendy a dělá vše po svém. V umění je samoukem, dnes se primárně věnuje 3D modelování a 3D animacím. Ve své tvorbě odráží popkulturu a její charakteristické znaky typické pro období od devadesátých let až do současnosti. Sám říká, že hlavní podstatou jeho tvorby je kombinování nostalgických motivů z 90. let a začátku 21. století, přičemž využívá i moderních prvků, hlášek a referencí na krypto a NFT svět, resp. memes. Na své si díky jeho vidění světa přijdou sběratelé různých věkových kategorií, kteří mají možnost sledovat propojení dospělého života a jeho běžných každodenních problémů s dětským hravým světem, který je tak bezstarostný.
Bastien vstoupil do NFT v roce 2021 a zhruba půl roku poté vydal svou úplně první kolekci Lucky 03, kterou se mu podařilo vyprodat za jeden den. Všechna jeho díla nesou mnoho společných jmenovatelů, obecně jde však o animované, pomalu se pohybující scény, které zachycují většinou chaoticky uspořádané prostředí plné prvků, které v sobě nesou odkazy na konkrétní momenty ze života autora, s nimiž se dokáže ztotožnit téměř každý vrstevník vyrůstající před 20 či 30 lety. I když na někoho může Bastienův smysl pro nepořádek působit až příliš neuspořádaně, on sám tímto způsobem vykresluje svou neurotickou povahu a problémy s pozorností.
Bastien patří k nejúspěšnějším českým NFT umělcům, pokud jde o prodeje, nedávno dal do prodeje i relativně velkou kolekci 300 kusů z kolekce Space Room, An Artist’s Den, přičemž jen za první dva dny prodal 240 kusů. Stále sofistikovanější NFT technologie a platformy mu umožňují nadále tvořit a vytvářet vlastní ekosystém, ve kterém budou jeho jednotlivá díla navzájem propojena nejen konceptuálně, ale i umělecky a funkčně. I Bastien si uvědomuje, že držitelům svých uměleckých děl by měl časem poskytovat výhody. Snaží se proto zapojovat lidi do systému tvorby tak, aby vytvořil stabilní komunitu sběratelů, kteří v konečném důsledku neuvidí jen estetickou hodnotu.