TOP 5: Těchto rad se při nákupu NFT držte
Investování do NFT nikomu negarantuje výdělek, právě naopak, drtivá většina sběratelů se při prvních nákupech popálí a přijde o vložené peníze. Následně přirozeně přicházejí pocity demotivace, které mnohé nadšence od světa nezaměnitelných tokenů velmi rychle odradí. Důvody jsou různé, nejčastěji však vyplývají z nevědomosti, případně neochoty vzdělávat se. Začínající investoři často neznají všechny nástrahy, které na ně číhají, nevidí tzv. červené vlajky a neumí správně vyhodnotit, proč se některé investice vyplatí, zatímco u jiných je už na první pohled jasné, že o peníze přijdete a pomůžete nečestnému „podnikateli“ nabalit se.
V tomto článku se budeme podrobněji věnovat nejčastějším chybám, které investoři dělají, a řekneme si, jak se jich vyvarovat. Díky NFT Space se vám bude nad investováním přemýšlet snáze, protože vás upozorníme na všechny nástrahy, které s nákupem souvisí.
Tyto rady se týkají zejména projektů, ve kterých plánuje investor zůstat alespoň ve střednědobém, ale hlavně dlouhodobém období. V případě krátkodobých investic je důležité zejména to, zda je o projekt dostatečný zájem. Ale k tomu se ještě v budoucnu dostaneme, zatím se pojďme podívat na 5 rad, kterých byste se měli držet při každém nákupu.
1. Vzdělávejte se v oboru
Ve světě NFT je velmi důležité alespoň základní teoretické vzdělání, protože jde o relativně nový obor, v němž sice platí pravidla z reálného světa, ovšem samotný trh však funguje výrazně odlišně. Je třeba si proto nastudovat vše od základních pojmů až po způsob, jakým funguje blochchain a chytré kontrakty. Investoři musí vědět, jak se nakupují kryptoměny, jak fungují kryptoměnové peněženky, musí znát základy bezpečnosti a mít přehled o rizicích. Jelikož se jedná o oblast, která se velmi rychle vyvíjí, doporučuje se zůstat v kurzu a neustále si zjišťovat nové informace.
Všechny nejzákladnější informace naleznete na naší stránce O NFT, případně v sekci Vzdělávání, kterou stále rozšiřujeme. Zároveň doporučujeme najít si komunity na Discordu nebo profily na Twitteru, které vám pomohou získávat všechny aktuální informace. Jednou z nich je i československá skupina NFT Space, která má již více než 2200 členů. Nejaktivnější ověření členové jsou často ochotni pomoci a zodpovědět otázky. Pokud si nejste něčím jisti, nebojte se zeptat. Právě komunitní vzdělávání se je v případě tohoto světa velmi specifickou výhodou, kterou není radno podceňovat.
2. Udělejte si velmi podrobnou rešerši konkrétního projektu
Pokud máte kamarády, kteří se v NFT pohybují, možná vám již poradili, jaké projekty se určitě vyplatí sledovat. Nedoporučujeme jednoduše dát na jejich radu a věřit, že se nemýlili. Právě naopak, když se vám některý z projektů ve vašem portfoliu líbí a máte pocit, že by bylo správné do něj investovat, měli byste si udělat co nejpodrobnější výzkum. Jako první by si měl investor prostudovat sociální sítě, Twitter, Discord, případně i oficiální stránky, aby se přesvědčil o tom, zda mu vyhovuje způsob, jakým projektový tým komunikuje, co sdílí a zda mají tyto příspěvky dostatečný počet reakcí. Jedná se o úplný základ, protože projekty, na které je nízká odezva, pravděpodobně nebudou mít potenciál ani v budoucnosti.
Dalším důležitým faktorem je, kdo za projektem stojí. Je vždy dobré, když jsou autoři projektu „doxxed“, tedy je známa jejich skutečná identita. Jedná se o základní předpoklad, že takoví zakladatelé nebudou náchylní k podvodům. I když, v budoucnosti si určitě povíme o výjimkách. Je třeba prověřit si celý tým, jeho reference a případně historii projektů, na kterých se jednotliví členové podíleli. Rovněž je zajímavé podívat se, s jakými dalšími známými lidmi z NFT světa se sledují na Twitteru nebo s kým na této sociální síti komunikují. Důležité je mít jistotu, že členové týmu zůstanou u projektu dlouhodobě a nenechají ho napospas osudu.
Dalším důležitým aspektem je, co projekt nabízí. Je třeba si velmi podrobně prostudovat roadmapu, aby investor věděl, co může jako sběratel očekávat. Zároveň je třeba dbát na to, zda projekt nabízí zajímavé výhody, které mohou jeho hodnotu udržet nebo zvýšit, zda jsou tyto výhody skutečně výhodné a zda jsou realizovatelné. Investor musí myslet na to, že roadmapa je většinou jen součet slibů a důležité je, jestli autoři projektu dokážou tyto sliby reálně naplnit. V neposlední řadě je důležitý i celkový potenciál, který nemusí být zaznamenán na roadmapě. Je třeba zamyslet se nad tím, zda by projekt mohl v budoucnu získat zajímavou spolupráci.
3. Počkejte si na správný moment
Když je investor rozhodnutý, že chce do konkrétního projektu vstoupit, nedoporučuje se automaticky jít na sekundární market a koupit si první NFT z flooru. Důvodů je hned několik. Roli v případě drtivé většiny projektů sehrává tzv. rarita nebo rank, tedy vlastnosti nezaměnitelného tokenu. Samozřejmě záleží na rozpočtu, ale v případě, že chce sběratel nakupovat co nejefektivněji, musí se trochu více ponořit do jednotlivých traitů. Obecně platí, že čím je NFT vzácnější (má vyšší rarity = nižší rank), tím je jeho hodnota na sekundárním trhu vyšší. Najdou se však i výjimky z tohoto pravidla.
Investoři ovšem vědí, že i vzácné NFT lze na sekundárním trhu koupit relativně levně, když jsou dostatečně trpěliví. Často se stává, že jiní sběratelé potřebují rychlou hotovost, proto prodávají vyšší raritu za floor cenu. A to je vaše příležitost.
Správný moment nemusí vytvořit jen zoufalý investor, ale také pohyby trhu obecně. Nedoporučuje se investovat do projektů krátce poté, co se vyšvihly na vrchol. Tehdy je lepší počkat si na přirozený pokles ceny, který zákonitě přijde vždy, když se hodnota vyšplhá vysoko příliš rychle. Cena projektů často stoupá podle „news“, tedy podle aktuálně dostupných informací. Například, když projekt zveřejní „news“ informaci o nové velké spolupráci, cena zákonitě stoupne. Investor by neměl nakupovat, když cena stoupá, ale když prvotní emoce opadne. Později se dostaneme i k tomu, že tyto „news“ jsou často výborná příležitost k prodeji NFT.
Správný moment může investorům pomoci vyčíhat i správně zvolený nástroj. Existuje spousta NFT nástrojů, které pomáhají například monitorovat objem nákupů a prodejů nebo počet listingů. Pomáhají také analyzovat počet tokenů zalistovaných na určité hranici, díky čemuž může investor vysledovat a odhadnout pohyb ceny. Více o NFT nástrojích si povíme v jiných článcích.
4. Nepodlehněte emocím
Pověstné FOMO je v případě nákupu NFT jedno z největších nebezpečí. Je třeba dávat si pozor na to, abychom neinvestovali jen proto, že máme pocit, že přichází jedinečná příležitost, kterou si nemůžeme nechat ujít. Ve světě nezaměnitelných tokenů investoři mnohdy stojí před situací, která vypadá jako jednoznačná příležitost vydělat (rychlé) peníze. I když se všechno může zdát růžové, vždy si udělejte rešerši a nedejte jen na pocity. Nenakupujte jen proto, že houfně nakupují ostatní. Je lepší přijít o malou příležitost než o velké peníze.
A ještě jedna důležitá věc – když investor provede kvalitní průzkum trhu, nakoupí a cena jde ještě chvíli dolů, není to znamení, že je načase prodávat se ztrátou. Je třeba dodat, že téměř nikdy se investorovi nepodaří uskutečnit nákup na nejnižší hodnotě, může se tedy stát, že cena bude ještě chvíli klesat, než dojde k dalšímu růstu. I tehdy je dobré nepodléhat zbytečným emocím.
5. Investujte jen peníze, o které můžete přijít
Na závěr ještě jedna velmi důležitá připomínka. Drtivá většina NFT projektů je obrovskou spekulací, neboť se jedná o neregulovaný a nikým neřízený trh, který funguje hlavně na principu nabídky a poptávky.
Sběratel musí mít kvalitně nastavený risk management, aby uměl dobře vyhodnotit, kolik peněz je ochoten investovat a jak se bude chovat v případě rychlého poklesu nebo nárůstu ceny. Jak jsme již několikrát zmínili, NFT trh je velmi volatilní, což může investory méně náchylné k riziku překvapit. Je klíčové kvalitně vyhodnotit, kolik aktiv si může sběratel dovolit alokovat v konkrétním projektu, jak dlouho si může dovolit mít je „uzamčeno“ v tokenech a při jaké ceně je bude nucen prodat. Za žádných okolností by investor neměl do NFT vkládat peníze, o které si nemůže dovolit přijít.