Komentář: 5 nejzajímavějších Metaverse projektů, které si už můžete vyzkoušet
I když často slýcháme, že Metaverse je ještě v plenkách, neplatí to pro všechny projekty. Známe už minimálně pár takových, které můžeme označit za uznávané, protože je využívá nezanedbatelný počet uživatelů a tyto projekty přinášejí inovace, na kterých budou stavět mnozí i v budoucnosti. Dnes si představíme Metaverse projekty, které přinesly do prostředí blockchainu revoluci a mají za sebou zajímavé úspěchy.
The Sandbox
The Sandbox je hra, která kombinuje technologii blockchain, DeFi a NFT ve 3D virtuálním „open world“ světě, kde neexistují žádné umělé překážky. Hráči mohou vytvářet a přizpůsobovat své hry a digitální aktiva pomocí široké škály bezplatných nástrojů. V Sandboxu mohou lidé a projekty vydělávat vytvářením různího virtuálního zboží, které lze tokenizovat jako NFT a následně s nimi obchodovat za tokeny SAND na Sandbox Marketplace.
Cílovou skupinou jsou zejména hráči, kteří vyhledávají sociální interakce a možnosti tvorby obsahu pro hry a herní aplikace. Sandbox se uživatelům snaží nabídnout vysokou míru kreativní svobody při tvorbě obsahu a umožňuje jim vytvářet různé virtuální zážitky pro ostatní uživatele.
V Sandboxu si můžete zakupovat různé pozemky jako jednotlivec nebo i jako komerční firma a následně na těchto pozemcích budovat infrastrukturu pro své uživatele, kteří poté na těchto pozemcích dělají různé aktivity. V současné době spolupracuje se SandBoxem více než 200 firem včetně společností Gucci, Adidas, Ubisoft, ale také známé osobnosti jako Snoop Dogg.
Decentraland
Decentraland je decentralizovaná platforma postavená na blockchainovém ekosystému Ethereum. Umožňuje uživatelům vytvářet obsah a aplikace ve virtuálním světě, se kterými pak mohou ostatní interagovat. Vlastnictví virtuální půdy je zaznamenáno na blockchainu, a tak s ní lze obchodovat.
Uživatelé si mohou vytvářet a přizpůsobovat své vlastní virtuální prostory, známé jako „parcely“, a mohou komunikovat s ostatními uživateli ve virtuálním světě prostřednictvím avatarů. Decentraland zahrnuje také tržiště, kde uživatelé mohou kupovat a prodávat virtuální zboží a služby. Decentraland má vlastní kryptoměnu $MANA.
Na budování Metaverse v platformě Decentraland pracují v současnosti mnohé komerční společnosti včetně největších hráčů jako Samsung, Nike nebo Coca-cola. Aukční dům Sotheby’s má v Decentralandu dokonce kompletní digitální kopii svého sídla, která předvádí digitalizované umění v rámci Metaverse. Nechybí ani velké módní domy, za které jmenujme Dolce & Gabbana. Všechny tyto značky zatím zkoumají možnosti Web3 a snaží se co nejplynuleji podmanit silné platformy, které mají potenciál přilákat a obsluhovat velké množství zákazníků.
Bloktopia
Bloktopia je navržena jako decentralizovaný mrakodrap sestávající z 21 pater, která symbolizují maximální počet bitcoinů v oběhu (v milionech). Špičkové technologie VR a AR v mrakodrapu Bloktopia vytvářejí decentralizované prostředí pro budoucí podnikatele, investory, hráče a vývojáře. Ekonomika Bloktopia je založena na NFT, které uživatelům umožňují vlastnit a rozvíjet pozemky jako virtuální nemovitosti. Bloktopia slouží ke vzdělávání, vydělávání, hraní her, ale důležitou roli zde hrají i sociální zážitky a tvorba ve VR. Token služby Bloktopia se nazývá BLOK. Je to užitkový token, který mohou uživatelé používat pro přístup k exkluzivním událostem a nákupu věcí v metaversu Bloktopia.
Společnost Bloktopia vybudoval zkušený tým, který již po desetiletí pracuje v oblasti technologií, kryptoměn a filmu. Za projektem stojí generální ředitel Ross Tavakoli, spoluzakladatel a marketingový ředitel Paddy Carrol a technologický ředitel Simon Benson.
V Bloktopii potkáte značky jako Animoca, Kucoin, Polkastarter, Travala, Polygon, Avalanche, DuckDao, Anti Fund, Collateral a influencery jako Jake Paul, Bitboy a Wendy-O.
Star Atlas
Star Atlas je herní Metaverse, který je spojením technologie blockchain, videoher pro více hráčů a decentralizovaných finančních technologií. Real-time technologie využívající Nanite Unreal Engine 5 nabízí vizuální zážitky v extrémně vysoké kvalitě. Technologie blockchain využívající síť Solana přináší zážitek z hraní bez nutnosti provozu herních serverů. NFT tokeny získané a obchodované v rámci Star Atlasu vytvářejí vlastní ekonomiku. Ve hře figurují různé rasy, které se objevují na nejrůznějších planetách a můžete vlastnit také vesmírné lodě. Každá entita má své specifické vlastnosti, úkoly a možnosti, co může v otevřeném světě dělat.
Celý ekosystém využívá měnu ATLAS, která se používá pro všechny transakce v rámci Metaverse. Vaše potenciální zisky ve hře můžete teoreticky promítnout do ATLAS tokenů a ty následně můžete prodat za fiat měny. Samozřejmě je třeba počítat s tím, že jde o hru, která vyžaduje potenciální investice a jakékoli očekávané výnosy jsou spíše riskantní a nejsou garantovány.
Axie Infinity
Axie Infinity je velmi populární hra typu play to earn. Hra se zaměřuje na tvorbu a obchodování s malými virtuálními zvířaty, která se nazývají „axies“. Uživatelé mohou vytvářet své vlastní axies, kupovat a prodávat axies od ostatních uživatelů a účastnit se turnajů s axies.
Hra Axie Infinity se zaměřuje na sbírání Axiů, digitálních domácích mazlíčků založených na NFT, které lze použít v bitvě proti ostatním hráčům. Různé herní prvky nabízejí uživatelům různé tokeny – bojová hra poskytuje hráčům tokeny Smooth Love Potion (SLP), zatímco turnajová hra poskytuje hráčům AXS.
Hráči Axie Infinity mohou stakovat AXS v rámci ekosystému Axie Infinity, aby získali odměny, podíleli se na decentralizovaném řízení nebo obchodovali s aktivy Axie Infinity na tržišti Axie NFT.
AXS je kritickým prvkem herní smyčky Axie Infinity, kterou lze použít ke šlechtění nových Axiů. Ty lze použít v bitvách ke sbírání tokenů AXS i SLP. Nasbírané tokeny se pak použijí k vytvoření dalších Axiů, se kterými lze obchodovat nebo je prodávat.
Axie Infinity má také své vlastní pozemky, které se prodávají až za stovky tisíc dolarů. Uživatelé si je mohou zakoupit, mají potvrzení o jejich vlastnictví a mohou na nich realizovat různé aktivity.
Budoucnost Metaverse
Virtuální světy mají před sebou pochopitelně ještě dlouhou cestu, než budou dostatečně pochopeny a budou se těšit pozornosti, která bude odpovídat jejich potenciálu. Není to jen o tom, že lidé si zatím nové technologie neosvojili, ale také o tom, že uživatelský zážitek zatím často není srovnatelný s top hrami, na které jsou možná mnozí zvyklí. Je několik důležitých oblastí, které budou hrát roli. Jedná se zejména o:
- Virtuální realita: Očekává se, že virtuální realita bude mít stále větší vliv na Metaverse. Technologie virtuální reality se budou pravděpodobně zlepšovat, což uživatelům umožní zažívat realističtější a poutavější virtuální světy.
- Integrace do reálného světa: Metaverse se také může integrovat do reálného světa prostřednictvím různých technologií, jako jsou rozšířená realita nebo spojení s internetem věcí. To by mohlo uživatelům umožnit využívat virtuální světy v kombinaci s reálným světem.
- Monetizace obsahu: Očekává se, že uživatelé a tvůrci obsahu v Metaverse budou mít stále více možností pro monetizaci svých virtuálních aktivit a obsahu. Může to zahrnovat prodej virtuálního zboží a služeb, ale také sponzorování nebo reklamu ve virtuálním světě.
- Zlepšení dostupnosti: Metaverse se také může stát dostupnější pro širokou veřejnost prostřednictvím zlepšení technologií pro virtuální realitu a rozšířenou realitu. To by mohlo vést k většímu zájmu o virtuální světy a vytváření obsahu pro ně.