Komentář: Polygon jako nejoblíbenější síť Web2 značek
Zima na kryptoměnovém trhu nás zatím neopouští, nicméně i přes nelehké období jsou NFTs stále poměrně hodně diskutovaným tématem. Svůj podíl na tom má druhá vrstva Etherea a zejména pak síť Polygon. Ta funguje jako „vedlejší chain“ Ethereum blockchainu, což umožňuje zpracování transakcí mimo hlavní chain. Díky tomu jsou dosaženy rychlejší a levnější transakce, zejména pro operace s NFT.
Poslední dobou se na Polygonu děje stále více věcí, které rozhodně stojí za pozornost. Několik gigantů z klasického Web2 světa, zejména v minulém roce, oznámilo partnerství s technologií Polygonu. Jednalo se o společnosti z různých odvětví – od financí až po herní průmysl a jejich společným cílem bylo transformovat alespoň část svého byznysu. Polygon se stal jednou z nejvýznamnějších sítí pro NFT, zejména ve vztahu ke klasickým společnostem. Mezi nejznámější partnery této sítě patří například Starbucks, Metua Adidas, Walt Disney, Reddit, profesionální liga amerického fotbalu NFL a nejnovější partnerství s Mastercard.
Prodeje NFT na síti Polygon zaznamenaly rekordní růst, zejména v říjnu, díky Web2 společnostem. Několik významných firem jako Meta, Starbucks nebo Reddit odhalilo své plány na NFT kolekce o měsíc dříve, v září. Všechny tyto společnosti si vybraly Polygon jako ideální platformu pro své kolekce.
Walt Disney
Jedním z prvních partnerství, které bylo oznámeno minulý rok, je spolupráce se společností Walt Disney. Polygon byl jako jedna ze 6 společností vybrán do programu, který se zaměřuje na inovace, zejména v oblastech umělé inteligence, rozšířené reality a NFT tokenů. Polygon byl vybrán jako jediná blockchainová platforma. Každá ze společností získala od Disney seniorní tým a mentora ke spolupráci.
Starbucks
Významným partnerem Polygonu je také kavárenský gigant Starbucks, který díky NFT modifikoval svůj existující systém odměn a umožnil zákazníkům získat digitální kolekce. Ty následně odemykají různé výhody. Například kurz na přípravu perfektní kávy doma, nebo výlet na jednu z kávových plantáží v Kostarice.
Meta
Partnerství s Metou lze pak označit jako jedno z nejzásadnějších. Minulý rok v květnu firma oznámila, že integruje NFT do Instagramu. Jedna z největších sociálních sítí tak umožní tvůrcům vytvářet NFT kolekce, následně provede procesem mintování a v neposlední řadě umožní obchodování s NFT. To vše téměř dvěma miliardám uživatelů této sociální sítě.
Další sociální sítí, která našla společnou cestu s Polygonem, je Reddit. Jeho tokenizované avatary byly jedním ze světlých momentů medvědího trhu. Podařilo se jich vytvořit více než 5 milionů kusů a to na 4,25 milionů individuálních peněženek. Z hlediska spekulace na individuální zisk však tato kolekce nebyla až tak úspěšná. Navzdory obrovskému množství avatarů nedosahuje měsíční objem prodejů ani 1/10 objemu populární kolekce Bored Ape Yacht Club. Kolekce měla však trochu jiný účel, a to seznámit velký počet uživatelů s technologií Web3/NFT. Tento aspekt se jí rozhodně podařilo splnit.
Zajímavým zjištěním je, že účast Web2 společností podpořila obchodování s levnějšími NFT. Celkový objem transakcí NFT v hodnotě nižší než $1 000 byl nejvyšší mezi zářím a listopadem, což koresponduje s vstupem těchto společností do Web3 odvětví. Web2 společnosti tak mají do budoucna šanci změnit dynamiku celého NFT trhu, a to díky relativně levnějším kolekcím.
Souhrnně lze říci, že Polygon se poslední dobou stává jednou z nejinovativnějších a nejaktivnějších technologií v kryptoměnovém odvětví. Uvedená partnerství pak vyvolávají zájem daleko za hranicemi kryptoměnové komunity. Myslím si, že je pravděpodobně jen otázkou času, kdy se Polygon stane mainstreamem a kdy nastane širší adopce Web3 odvětví.