Komentář: Vydělaly již stovky milionů eur. Toto je 10 módních projektů v NFT
Technologický pokrok, který NFT přináší, dokázalo v počáteční fázi zachytit jen málo módních značek. Smysl v implementaci vidí zejména luxusní módní domy, kde tyto experimenty dávají stále větší smysl. Na druhou stranu není prostor pro chyby, protože by si mohly zkazit reputaci. To je také důvod, proč většina společností zatím teprve objevuje využití blockchainu ve svých obchodních modelech. Seznamování s NFT probíhá většinou na platformách, na které jsou všichni investoři a sběratelé zvyklí, takže se nejedná o krok do prázdna.
Módní společnosti zvolily různé přístupy, aby se v NFT blýskly. Podrobněji se na ně podíváme u konkrétních značek, ale zajímavé je, že ve většině případů si i ty největší z nich našly spolupracovníky, kteří jim pomohli rychleji se zorientovat a prosadit.
Proč má smysl spojit módní byznys a NFT:
- Příprava na metaverse.
- Jedinečnost a doklad o vlastnictví.
- Přímý zisk nebo dodatečné příjmy ze sekundárního prodeje.
- Věrnostní programy a uzavřené kluby pro VIP členy.
- Logické spojení mezi digitální a fyzickou módou v reálném světě a v metaverse a různých hrách.
V tomto článku se také dočtete, které české a slovenské značky již vstoupily do metaverse nebo nabízejí držitelům vzácných NFT například doživotní volný vstup na koncerty nebo nezpochybnitelný doklad o vlastnictví sběratelských předmětů v hodnotě tisíců dolarů.
Overpriced
Značka Overpriced si klade za cíl být první módní značkou NFT, která vytvoří „módu pro kryptogeneraci“. Zakladatelé jsou umělci, kteří se snaží znovuobjevit myšlenku fyzické módy, jak jsme ji znali doposud, prostřednictvím digitální módy. Už samotný název napovídá mnohé. V aukci na platformě Blockparty.co se prodala „předražená“ mikina s kapucí přímo spojená s nezaměnitelným tokenem za 26 000 dolarů. Autoři dali do prodeje 10 z celkem 25 mikin, zbytek chtějí rozdat známým influencerům.
Zajímavé je, že každý fyzický kus oblečení má na sobě snímatelný kód, který uživatelům umožňuje doslova obléct si svůj nezaměnitelný token. Současně lze pomocí něj ověřit skutečného majitele prostřednictvím libovolného chytrého telefonu. Teoreticky tak chrání vlastníka. Pokud dojde ke ztrátě, krádeži nebo zničení mikiny, stačí, aby to uživatel nahlásil společnosti Overpriced, která mu na předem určenou adresu zašle nový kus. Díky tomu se stane novým nezaměnitelným kusem. Doklad o vlastnictví nebyl nikdy cennější.
Nike
Značka Nike poprvé vstoupila do metaverse s projektem Nikeland. Jedná se o virtuální svět vytvořený ve spolupráci s Robloxem – platformou, která umožňuje fanouškům setkávat se, komunikovat, účastnit se propagačních akcí a zapojit se do řady zážitků a interakcí se značkou. Společnost Nike se nezaměnitelným tokenům přiblížila ještě více, když prodávala své tenisky Swoosh jako NFT prostřednictvím známého trhu s teniskami StockX.
Nike je vedoucí společností v žebříčku tržeb NFT. Portál Ledger Insights odkazuje na případovou studii analytického nástroje Dune, která zkoumala výkonnost NFT významných značek v síti Ethereum. Z hlediska celkových příjmů je na prvním místě společnost Nike, jejíž celkové příjmy do srpna 2022 přesáhnou 185 milionů dolarů.
Důvodem, proč má Nike takový náskok, je akvizice úspěšné společnosti RTFKT (čti „Artefakt“), která zastřešuje kolekci CloneX. Až 40 % celkových příjmů Nike z této akvizice tvoří licenční poplatky z prodeje kolekce RTFKT na sekundárních trzích. Společnost postupně airdropuje držitelům prestižní kolekce různé dárky. Jedná se o podobný princip jako u věrnostního klubu.
Adidas
Adidas Originals „Into the Metaverse“ NFT byl vytvořen ve spolupráci s Bored Ape Yacht Club, gmoney a PUNKS Comic. NFT zaručuje držitelům přístup k exkluzivním fyzickým produktům bez dalších nákladů po celý rok 2022. Držitelé již obdrželi mikiny, soupravy a zimní čepice, ale do budoucna Adidas slibuje mnohem více. Nezaměnitelný token se změnil na druhou fázi a je stále k dispozici na sekundárních trzích, jako je OpenSea, ale v současné době nejsou známy žádné další výhody. Společnost slibuje „exkluzivní přístup“ a další přidanou hodnotu v nadcházejících měsících. Jako obvykle, když je kolem projektu delší dobu ticho, jeho cena klesá. V době, kdy Adidas rozdával oblečení zdarma, byla cena jednoho tokenu v přepočtu na absolutní hodnotu více než 3 tisíce dolarů.
Adidas se v současné době zaměřuje na budování vlastního světa Metaverse na platformě Sandbox, která patří k těm nejoblíbenějším.
Gucci
Obecně je to značka, která s NFT experimentuje nejvíce. Gucci se spojil se značkou uměleckých hraček Superplastic, kterou reprezentují postavičky Janky a Guggimon. Alessandro Michele, šéf designu u Gucci, vytvořil celkem 250 grafik na NFT tokeny, které jsou zároveň propojeny s keramickými replikami. Tyto módní doplňky byly v době uvedení na trh vydraženy za desítky tisíc dolarů. Tento významný módní dům také spolupracoval s herní a lifestylovou platformou 100 Thieves.
Módní dům Gucci se v březnu 2022 spojil s organizací 10KTF. Spolupráce zahrnuje virtuální svět nazvaný „New Tokyo“ a módní doplňky pro majitele NFT z jiných kolekcí. Pokud například někdo vlastní opici z kolekce Mutant Ape Yacht Club, může si ji obléknout do doplňků z této spolupráce Gucci x 10KTF. Celkem se prodalo přes 4 tisíce tokenů z této sbírky, současná hodnota nejlevnějšího z nich je v absolutní hodnotě asi 900 dolarů. V současné době však tato sbírka nepřináší držitelům žádnou přidanou hodnotu v podobě výhod.
Gucci vybudoval virtuální svět na platformě Sandbox, ale také v rámci online herní platformy Roblox. V některých jejích vlajkových prodejnách je dokonce možné platit kryptoměnami.
Louis Vuitton
Před více než rokem, v srpnu 2021, spustil Louis Vuitton hru Louis: The Game, která uživatelům umožňuje doprovázet postavu jménem Vivienne virtuálním světem a hledat exkluzivní pohlednice značky, což jsou vlastně nezaměnitelné tokeny. Luxusní značka využila této příležitosti k oslavě 200 let své existence a doplnila hru o řadu informací z historie.
Společnost nakonec rozdávala ceny některým šťastlivcům, úspěšným řešitelům problémů a výhercům tomboly, ale mnohem více šlo o šíření povědomí o značce mezi těmi, kteří ji ještě neznali. Podle módní značky dosáhla hra Louis: The Game stažena více než dvou milionů stažení v systémech iOS a Google Play. I když hra stále přichází s vylepšeními, uspět ve hře mohou pouze ti, kteří se připojili v dřívějších fázích.
Dolce & Gabbana
Oblíbená značka Dolce & Gabbana vstoupila do světa nezaměnitelných tokenů ve velkém style s kolekcí nazvanou „Collezione Genesi“ již na podzim roku 2021. Původně byla představena na přehlídce v Benátkách, později byla devítidílná kolekce zveřejněna na aukčním webu UNXD. Vytvoření kolekce, která zahrnuje tři korunky, tři saka, dvoje šaty a kompletní oblek, prý zabralo tisíce hodin. Nakonec byl vydražen za téměř 2 000 ETH, což v té době činilo téměř 6 milionů dolarů. Mezi vítězi aukce byli vlivní sběratelé NFT Pranksy a Seedphrase, stejně jako digitální módní sběratelský dům RED DAO.
Klíčovým projektem Dolce & Gabbana je kolekce #DGFamily, která přináší jedinečný ekosystém výhod pro fyzické držitele a držitele Metaverse. Držitelé mají zaručený přístup k exkluzivním produktům a akcím módního domu.
Givenchy
Společnost Givenchy využívá spojení s NFT zejména k propagaci společenské odpovědnosti firmy. Nejprve se spojili s grafickým designérem Chitem, s nímž vytvořili sérii profilových obrázků se speciálním designem. Každý unikátní kus pak vydražili na sekundárních trzích a výtěžek věnovali neziskovým organizacím, které se zaměřují na čištění oceánů od plastů.
„Chtěl jsem prozkoumat tento nový a vzrušující prostor. Pomohlo také to, že umělec Chito je v tomto ekosystému dobře známý. Proto je pro nás ještě přirozenější spolupracovat na této limitované sérii a posunout naši společnou vizi značky Givenchy ještě dál,“ prohlásil kreativní ředitel Givenchy Matthew Williams.
Společnost také přivedla svou podznačku vůní na blockchain a ve spolupráci s méně známými umělci vytvořila umělecká díla na oslavu měsíce PRIDE. Všechny peníze získané z prodeje pak věnovala charitativní organizaci, která se věnuje ochraně práv LGBTI+ komunity.
Burberry
V létě 2022 zopakovala společnost Burberry loňský úspěch a podruhé zahájila spolupráci s Mythical Games. Ruku v ruce s tím uvedli na trh novou kolekci tokenů, které dostaly název Blankos Block Party. Spolupráce spočívala především v tom, že módní dům dostal příležitost navrhnout některé modely postav a různé doplňky.
Společnost Burberry vytvořila v rámci hry také prostor na míru. Jedná se o prostor ve stylu metaverse, kde se hráči mohou stýkat, vytvářet vzájemné interakce a zlepšovat tak své zážitky.
„Blankos Block Party vytvořila velkou, kreativní a dynamickou komunitu. Původní kolekce Burberry byla první svého druhu a byla velmi úspěšná v tom, že ukázala, jak mohou značky působit ve světě webu3. Další kolekce Burberry to posouvá o stupeň výše díky zcela novému hernímu obsahu od Burberry a díky tomu, že hráčům, kteří jsou současnými majiteli Sharky B, nabízíme nový doplněk Burberry Bucket Hat,“ vysvětluje Jamie Jackson, kreativní ředitel společnosti Mythical Games.
Fanoušci se také mohou těšit na další skvělou spolupráci mezi Burberry a Minecraftem, která byla oznámena teprve nedávno. Spolupráce Minecraft x Burberry bude obsahovat mnoho herních předmětů a „The Capsule Collection“, která bude obsahovat přibližně 15 skinů, které si hráči budou moci zakoupit. Uvidíme také kolekci merche, která bude k dispozici v showroomech Burberry. Podle prvních informací chtějí obě společnosti propojit fyzický svět a Metaverse přímo ve hře, ale zatím víme jen to, že nás čeká několik herních překvapení.
Tiffany & Co.
Populární společnost prodávající luxusní šperky a módní doplňky vstoupila na blockchain teprve nedávno, ale učinila tak ve velkém stylu. Společnost Tiffany & Co. vytvořila limitovanou edici tokenů v síti Ethereum. Celkem dala do prodeje 250 kusů šperků s tématikou CryptoPunks.
Zatímco nezaměnitelné tokeny NFTiffs si mohl koupit kdokoli, o fyzický přívěsek CryptoPunk mohli požádat pouze majitelé původní kolekce CryptoPunk, jejíž minimální hodnota v té době činila přibližně 70 ETH. Přesto společnost vyprodala všechny kusy za méně než 20 minut. V krátké době tak vydělali více než 12,5 milionu dolarů. Podobně jako jiné značky spojila značka každý fyzický kus s nezaměnitelným tokenem.
„Pokud skutečně směřujeme do éry, kdy se virtuální svět stává důležitějším a zásadnějším pro naše přežití, bude vlastnictví virtuálního zboží mnohem cennější,“ uzavřel Noah Davis, jeden z vedoucích představitelů CryptoPunks. Spolupráce s přední značkou luxusních šperků podle něj pomáhá budovat komunitu.
Jimmy Choo
Návrhářský dům Jimmy Choo se spojil s umělcem Ericem Hazem a módním návrhářem Poggym. Společně vydali na platformě Binance NFT kolekci 8888 mystery boxů, které skrývaly karty rozdělené do čtyř skupin podle vzácnosti. Nejvzácnějších byly jen stovky, těch bez hodnoty tisíce. Držitelé, kteří v krabicích našli nejvzácnější karty, byli zařazeni do dalšího slosování o 100 exkluzivních kusů. Společnost tímto „hravým“ způsobem odměnila asi tisíc lidí a vydělala miliony. Veškerý výtěžek z aukce byl věnován nadaci The Jimmy Choo Foundation na podporu organizace Women for Women International. Nezisková organizace se zaměřuje na pomoc ženám, které přežily válku.
Bonus: Life is porno
Life is porno je česko-slovenská módní značka s obrovským mezinárodním dosahem. Její zakladatel Tino použil ikonickou postavičku Rumpla jako základní předlohu pro kolekci 700 tokenů, které držitelům po celém světě přinášejí řadu výhod. Každý Rumpel je jedinečný a v závislosti na svých vlastnostech poskytuje svému majiteli různé výhody. Někteří mohou využívat vstupenky na koncerty, slevy na jídlo v luxusních restauracích nebo zvýhodněné vstupy do galerií. Všichni držitelé tokenů mají také exkluzivní přístup do e-shopu Life is porno a zároveň získávají speciální slevy na všechny produkty. Jedná se o uzavřený klub převážně Slováků a Čechů, ale díky zahraničnímu dosahu Tina jsou mezi držiteli i velká jména světové NFT.